onsdag 16 maj 2012

Hormoner som abort

Läste om att man numera skickar hem kvinnor för abort med ett piller som förs upp i slidan. Sedan ska man sitta på toaletten och vänta tills det kommer ut. Det är ett sätt för sjukvården att spara pengar. Många har råkat mycket illa ut, med svåra smärtor, blödningar och andra komplikationer. Medicinen som ges är dessutom inte en abortmedicin utan är en magsårsmedicin som har den här bieffekten när den stoppas upp i slidan. Man blir lite mörkrädd när sparkraven gått så långt!
Vi hormontanter som kommit till den där tiden i livet när vi ska bli gamla och visa vi får också smaka på besparingarna genom att inte få den hormonhjälp vi kan behöva.
Själv har jag nu prövat mina hormonkrämer av märket Wileys i 5 mån och jag måste säga att jag mått toppen sedan dess. Men i morse vakande jag tidigt av att jag hade lite spänningar i brösten så där som man kan ha när man ska ha mens eller när man ammade en  gång i tiden.
Nu är det just den fasen i wileys-cykeln så det är väl därför men det var inte så här mycket de andra månaderna så man undrar lite över vad det kan vara. Så trots att jag tar samma dos hela tiden får jag lite olika reaktioner månad för månad när mensen ska komma.
Om man tar normal dosen av Wileys så behåller man sin hormonnivå på den man hade i trettioårsåldern. För mig innebar det att jag har fått tillbaka min energi, lust och glädje. Sover som ett barn, är inte svullen längre vissa perioder, inga vallningar och framför allt ingen glömska och snurrig hjärna med humörssvängningar. Snacka om livskvalité.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar