tisdag 10 juli 2012

Omöjligt att gå ner i vikt

"Varför är det helt omöjligt att gå ner i vikt nu för tiden? Jag äter ju mindre än vad jag brukar göra, men ändå ökar jag i vikt eller står helt stilla", säger en väninna till mig på telefon.
"Det är hormonellt", säger jag.
"Kroppen sätt att se till att vi har lite mer fett så här i 50-årsåldern, så att våra ökande fettceller kan producera östrogen nu när inte äggstockarna vill längre", påpekar jag.
Men vad ska jag göra då? Ta hormoner? undrar hon.
Börja med att ta ett bad och stressa ner så att binjurarna hänger med och kan producera progesteron också. Vi är så stressade så binjurarna kan inte fungera optimalt heller så vi får inget progesteron, det lugnande hormonet", sägerjag
Här ser ni min lugnande oas, mitt rosagjutjärnsbadkra där jag sätter mig och stressarner med en god bok och kanske ett glas röttvin eller en god kopp te.
jag skulle inte kunna leva utan mitt underbara badkar. Jag blir dessutom glad av färgen varje gång jag går in i badrummet. Här kan jag sitt och strunta fullständigt i om jag har något kios över vikt eller inte denna vecka. För visst är det ibland så att vi fastnar i den där extra magvolangen och gör den till ett större problem än vad den är. Eller hur!
När den är där så tänk bara på hur bra den är för den förser dig med de där extra östogenhormonerna som gör ditt liv lättare i klimakteriet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar