onsdag 3 oktober 2012

Aboriginer och deras visdom

1997 var jag i Australien igen. På slutet av 80-talet bodde jag där men åkte sedan hem. Ända sedan jag bodde i Australien närde jag en hemlig dröm om att får lära känna aboriginer och deras tradition. Jag har nämligen alltid varit intresserad av människors olika kulturer, framför allt om de är mycket olika vår egen som i traditionella stammar.
Så äntligen skulle jag arrangera en fotografering med aboriginer och delfiner för en stor reklambyrå och då hände det. Jag hade under några år känt en eldely och nu fick jag en inbjudan till att bli upptagen i deras stamm. Jag genom gick olika riter och danser och efter allt fick jag reda på att jag alltid skule ha aboriginerandar med mig i livet och att jag var en av de få vita som har riktig rätt att befinna mig i Australien. I handen fick jag ett par "clapp sticks" som aboriginerna använder för att kalla på andar och djur och de skulle fungera för mig över hela världen sa de. Jag skulle kunna kalla på valar, delfiner och andar vart än jag befinner mig på jorden.
Clapp pinnarna ligger idag på min bokhylla i sovrummet och samlar mest damm, men under många år var de en given sak i min packning. Kanske borde jag ta dem med mig igen när jag reser?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar