onsdag 4 april 2012

Äntligen östrogen

Råkade packa med mig lite för lite östrogen när jag åket till Spanien. Jag packade i sista stund efter att ha varit mycket upptagen in i det sista och tänkte nog bara på att krämerna skulle räcka till en gång om dag. Hade nog glömt att det är två gånger om dagen de ska smörjas in. Fick gå runt och fråga kvinnor i min egen ålder om de hande med sig lite extra av något bioidentiskt östrogen som jag kunde får. Kände mig som värsta drogdealern. En av kvinnorna jag frågade råkade ha lite extra av en sort jag trodde kunde fungera. Hon berättade att på "plattan" i Stockholm där droghandeln pågår har man olika tecken för att fråga om rätt sorts drog. Man kanske pillar sig lite på näsan för att visa att man vill ha kokain osv. Vi kom på att gnugga oss på lårets insida skulle kunna vara bra i vårt fall för att visa att vi vill ha östogen eller progesteron. Då många av oss som tar bioidentiska hormoner stryker in dem på lårets insida. Testosteronet som tas på huden vid äggstockarna skulle vi begära genom strykningar på höger eller vänster äggstock. Vi fick oss några godas skratt i gruppen kan jag lova.
Tyvärr hade ingen på resan med sig så mycket att det räckte till full dos så jag fick halvera dosen de sista tre dagarn. Märkte ingen större skilnad av det, men idag kändes det skönt att äntligen kunna fylla på med full dos igen.
Annars har jag upptäckt att det fortfarande finns mycket skeptism och rädsla runt hormoner av alla slag även örtvarianterna. Det är inte alla som uppskattar de här skämten utan räds att jag vågra testa saker som de tror är farliga.
Jag vet att många mediciner som vi med lätthet tar är sämre testade och har mer bivierkningar än de bioidentiska hormoner jag smörjer mig med. Men det är klart att de inte har fått så mycket medial och medicinsk uppmärksamhet och inte matats in i vårt medvetande på samma sätt som andra peningstarka läkemdel gjorts, det betyder inte att de är farliga eller att jag och andra som vill ha dem är är konstiga kamikazepiloter. Jag hoppas verkligen att alla kvinnor som vill och behöver får tillgång till bra bioidentiska hormoner i framtida Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar