söndag 8 april 2012

Fyller på med D-vitamin

Härligt att jag får fortsätta fylla på med det viktiga hormonet D-vitamin (ja det är ett hormon trots att det heter vitamin) här i Sverige nu när solen lyser.
Visste du att bäst att fylla på med D-vitamin är när solen står högt, så det är bättre att vara i solen mitt på dagen än senare. Man bör istället exponera så stora delar av kroppen som möjligt men kortare tid. Vårt täckande av kroppen och de få soltimmar vi har här i norden gör att vi har konstant brist på vitamin D. När du väl varit i solen så lägger sig hormonet på din hud för att sedan långsamt sugas upp av kropen genom huden (visst är huden fantastisk på att ta upp och förmedla det vi behöver). Om du går direkt och duschar sköljer du bort det mesta av D-vitaminet så du bör vänta ett par timmar för bästa effekt. Hur många av oss tänker på detta? Inte konstigt att vi här i norden har konstant brist på D-vitamin.
Jag fortsätter och må som en prinsessa på min Wileyshormoner som jag också tar upp genom huden. Det passar mig bättre, känns mjukare än med tabletterna, som ska passera genom hela systemet. Samtidigt blir jag också så medveten om vad jag smörjer in mig med då jag nu förstår att det jag lägger på min hud går direkt in i mitt blod och mina vävnader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar